Pages

Monday, August 24, 2009

52 Tahun Berlalu

52 Tahun Merdeka?

Menggelitar website adalah salah satu hobi kegemaran mengisi masa lapang untuk mencari sedikit informasi, sedar tak sedar, rupanya dah nak masuk 31 Ogos. Semua orang tahu akan tarikh 31 Ogos yang dikatakan adalah hari Kemerdekaan sebuah negara yang bernama Malaysia. Definasi Kemerdekaan bolehlah rujuk di sini.

Malaysia akan menyambut kemerdekaan yang ke 52 tahun. Adakah kemerdekaan pada kali ini tidak akan meriah kerana tidak boleh merayakannya dengan hiburan yang melalaikan?

Disebabkan tidak boleh melakukan perkara yang melalaikan di bulan Ramadhan ini, seperti minum arak, menari dengan bukan mahram, menambahkan keturunan anak-anak Malaysia, melakukan maksiat berleluasa dan sebagainya. Maka kemerdekaan tidak lagi disambut dengan meriah seperti tahun-tahun sebelumnya.

Rupa-rupanya kemerdekaan adalah hiburan semata-mata, yang mana telah dijajah minda muda-mudi dengan budaya kuning oleh penjajah sebelum ini. Bagi saya, Malaysia belum merdeka sepenuhnya lagi.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana bulan Ramadhan kali ini hadir pada bulan kemerdekaan, maka maksiat akan berkurangan di bumi Malaysia ini kerana barakah dari bulan Ramadhan yang Allah turunkan padanya.

p/s: Gambar di atas telah di hantar ke sifoo.com untuk pertandingan design kemerdekaan... hehe V(",)

0 comments:

Post a Comment